Op weg naar
Columbus (Indiana) komen door het dorp Bean Blossom. Bij de liefhebbers bekend
vanwege het jaarlijkse ‘Bluegrass-festival’, in juni 1968 door Bill Monroe gestart
en sinds zijn dood (1996) moeiteloos
doorgezet. Blijkbaar is er gister ook een concert geweest? We rijden langs een
terrein met hier en daar nog wat campers waar verder een eindeloze hoeveelheid
golfkarren wordt ingeladen. Blijkbaar rij je daarmee naar het festivalterrein…
Een paar honderd
meter verder staat Bean Blossom Mennonite Church. We wilden allebei nog wel
eens een dienst meemaken in dit van kerken vergeven continent, en vallen voor
het opschrift: ‘Strangers Expected’. Over tien minuten begint er een dienst,
dus gauw even m’n singlet vervangen door een t-shirt en de teenslippers door
m’n mooie rode lakschoenen…hoewel, kan dat hier? Stel dat het een
Mennonietengemeenschap is zoals een kleine week geleden in Cantril? Met
allemaal vrouwen (en mannen) in godsdienstige klederdracht? Maar naast de kerk
staan niet alleen zwarte auto’s en we zien ook geen koetsjes met paarden…
De Mennonieten Kerk in Bean Blossom |
Eenmaal
binnen blijkt dat kleding er niet toe doet: we spotten welgeteld één echtpaar
in traditionele kledij. Maar hij draagt wel prachtige gitzwarte cówboylaarzen
onder z’n zwarte pak. Sommige andere gemeenteleden hebben zich wel gekleed: we
zien zondagse jurken en colberts, maar de meesten lopen in spijkerbroeken en
rokken, met alleen t-shirts. Zo ziet Jeff Miller, de pastor er ook uit:
spijkerbroek, t-shirt en gympen.
Clemens
wordt uitgebreid welkom geheten door Chris, ex-docent Social Studies in
Columbus, en ik door Francine van de Women’s Bible Study. We nemen plaats op
achterste rij…
De dienst
begint met ‘Praise Music’. Voor in de kerk staan man en een vrouw. Zij zingt,
hij speelt gitaar en boven hun hoofd hangt een scherm met de tekst. Het
projectiescherm wordt bediend vanuit de klokkentoren. De hele gemeente zingt
mee en het klinkt best goed. Refreinen zijn vaak meerstemmig: mannen en vrouwen
pakken automatisch, zonder dirigent, ‘hun’ stem. Dan is er ruimte voor
’Announcements’. Twee jongens lopen naar voren, pakken een microfoon en lopen
naar mensen die wat willen zeggen. “Ging dat bij jullie ook zo?” vraagt mijn
lief. “Nee, we zongen wel veel, maar ‘Announcements’ stonden in de Kerkbode die
op vrijdag bezorgd moest worden. Ik weet nog dat ik die ook bezorgde bij
boerderijen in West-Hengelo richting Delden.”
We blijven
tot het Avondmaal, de Communie in RK-termen. Daarvoor is er veel gebeden en hebben
we geluisterd naar de uitleg van Johannes 6, vers 25 tot en met 58 (Nieuwe
Testament). Dat is het verhaal over de wonderbaarlijke vermenigvuldiging, de
vijf broden en de twee vissen waarmee Jezus vijfduizend mensen wist te voeden.
Máár, beklemtoont Miller: het draait natuurlijk niet om fysieke voeding. Je
gelooft in Jezus om het eeuwige leven te bereiken en alle zonden gewitwast te
krijgen.
“Als het
teveel wordt moet je het zeggen hoor!” fluistert mijn lief. Dat doen we pas als
de dominee een echt halfje wit doormidden heeft gebroken en vier mannelijke
vrijwilligers met dat brood rondgaan om er een stukje vanaf te breken. Niet dat
me dat teveel is, het voelt allemaal zelfs heel prettig ‘familiair’, maar de
start van dit ritueel is toch een mooi moment om te vertrekken. De ‘Visitor
Card’ waarop we aan kunnen geven of we feedback willen geven op onze ervaring
vandaag of willen weten hoe een relatie met Jesus te beginnen, laten we in het
plastic bakje naast de liederenboeken zitten…
Must do: lunchen bij Gnaw Market... |
Een dorp
verder is er iets wat we volgens ons ‘1000-dingen-boek’ niet willen missen:
lunchen in Gnow Bone met een originele Gnow Bone Tenderloin. Het blijkt een
enorme, licht gefrituurde varkenshaas. Je eet in een garage onder neonlicht aan
lange plastic plastic tafels. Ons gezelschap bestaat uit een zestal
motorrijders.
Tijdens het eten kijken we terug op de kerkdienst: “Weet je, als
ik hier zou komen wonen, kan ik me best voorstellen dat je lid wordt van zo’n
kerk als deze. Geert Mak schrijft dat ook ergens. Mensen doen heel veel samen en
voor elkaar. Dat proef je. En, hoe dan ook, een mens wil toch graag ergens bij
horen.” …….”Maar ja, dan moet ik wel nog een keer knokken voor (hoger)
onderwijs voor meiden, leren genieten van zondige dingen als dansen, naar de
film of een museum gaan, of een theater bezoeken, en iets verzinnen op de zieke
redenering dat ‘a women is a worker, a child-bearer and companion to her husband, family and
neighbors…..too busy (!) to participate in a discussion about her own
liberation or fulfillment (p. 54, 20 Most Asked Questions about Amish and
Mennonites). Hallo!!? Dat
klinkt allemaal ook akelig bekend. Hoe noemden wij dat bij de vakbondsvrouwen
ook alweer? ‘Het enige recht van vrouwen is blijkbaar het aanrecht.’ Dacht het
niet!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten