‘Dagje
treinen’ wil zeggen dat we met de D&SNGR, de Durango & Silverton Narrow
Gauge Railroad, een tocht van honderdveertig kilometer door de Colorado Rocky
Mountains maken. Van Durango naar Silverton en na de lunch terug. De spoorlijn
maakte lang geleden deel uit van het traject Denver – Rio Grande, en Durango is
in 1879 ook gesticht door het bedrijf dat die spoorlijn exploiteerde: de Denver
& Rio Grande Railway. De lijn was vooral bedoeld voor het transport van
goud en zilver uit de San Juan Mountains rondom Silvertone, en personen
natuurlijk; handelaren en toeristen.
De lijn Durango
– Silverton, zeventig kilometer lang door de bergen, is in négen maanden
aangelegd. Het verhaal wil dat de spoorwegarbeiders ’s nachts steeds naast hun
werk bivakkeerden. Dat is vast zwaar geweest…
Precies om
half zeven gaan er twee wekkers af. Twee voor de zekerheid want we gaan de
trein van Durango naar Silverton natuurlijk niet missen en het is minimaal een
half uur rijden naar het station.
Met een
routinegebaar schuif ik de verduistering boven het bed open: “Neeee!
IJsbloemen!!!”. Prachtig om te zien, maar ook een waarschuwing. Het zou
namelijk mooi weer worden vandaag. Even de voorspellingen. “Veel lagen,
wolletjes en de winterjassen.” Is Clemens’ conclusie. Oké.
“Ik hoop niet dat het glad is op de weg…” “Zal wel meevallen.” “En het eerste wat ik ga doen is kijken of ik de plaatsen in het open rijtuig om kan wisselen voor plekken in een gesloten rijtuig, zodat we ook terug niet in de kou hoeven te zitten!” Dat moet écht lukken, want we zitten wel twee keer drieënhalf uur in de trein…
“Ik hoop niet dat het glad is op de weg…” “Zal wel meevallen.” “En het eerste wat ik ga doen is kijken of ik de plaatsen in het open rijtuig om kan wisselen voor plekken in een gesloten rijtuig, zodat we ook terug niet in de kou hoeven te zitten!” Dat moet écht lukken, want we zitten wel twee keer drieënhalf uur in de trein…
Graag ook een gesloten rijtuig op de retourrit |
Bijna klaar voor vertrek |
'Narrow Gauge...' |
Een van de vele... |
“Franse
uiensoep en dan een sandwich met rosbeef en zuurkool, soort pastrami lijkt het.
Doen?” “Ja, lekker om met soep te beginnen…”
Na de lekker lunch zoeken we nog een café waar ze echte espresso serveren. Dat
lukt in het net gerestaureerde ‘Grand Imperial Victorian Hotel’ in 1882. Er zit
al een jong Duits stel en we raken natuurlijk aan de klets. Als we samen
teruglopen naar de trein blijken we helaas in verschillende rijtuigen te
zitten…
Prima lunchplek in Silverton |
Tijdens de terugrit zit ik aan de canyonkant. Clemens geeft toch de voorkeur aan het open
rijtuig. Dat doen weer veel mannen, al dan niet met grote camera’s.
We gaan bergafwaarts en de locomotief moet nu vooral remmen. Om die te koelen
is water nodig. In de stoom die dat geeft ontstaat iedere keer een regenboog…Zelfs
vanachter het oude rijtuigenglas is-ie mooi!
Koelwater tanken onderweg |
De dubbele komt er aan... |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten