“Wie is
dat?” “Well, this white man symbolizes the literacy tests and other
intimidations that black people had to overcome to get registered.” Dit
antwoord van de vrijwilligster die het Selma Interpretive Center runt, nodigt
uit om twee andere vragen te stellen: of ze meer kan vertellen over die testen
en hoe het zit met ‘Black’ en ‘African Americans.’ Dat doet ze graag.
Selma Interpretive Center: symbool van intimidatie naast de ingang |
“We
hebben echt heel veel discussies gehad over de tekst op de borden. Ook
‘Coloured’ is een optie geweest. Maar alle alternatieven hebben hun voor- en
nadelen. ‘Mensen-met-een kleurtje’ is hier bijvoorbeeld niet van toepassing. De
strijd ging destijds om de helft van de zwarte bevolking in Alabama die geen
stemrecht had. Daar zaten bijvoorbeeld geen ‘rode’ of ‘gele’ mensen bij. Het
waren allemaal afstammelingen van zwarte slaven.” Dat herken ik ook als witte
vrouw. Las onlangs in de NRC een artikel over een dansvoorstelling met in de
kop iets van ‘kleurtje’. Vooral dat ‘tje’ is natuurlijk zo denigrerend als het
maar kan.
Waarom ‘African
Americans’ dan hier op bezwaren stuitte? Alle zwarten, dus de helft (nu nog een
kwart) van de bevolking, is hier geboren en getogen, net al hun ouders en hun
grootouders. Ze zijn Amerikaanse staatsburgers en eisen de rechten die daar bij
horen. Daar gaat de strijd over, dus we hebben gekozen voor ‘Black People’ en
sindsdien krijgen we geen commentaar meer.” We praten nog even door over
‘politiek correct spreken en schrijven’ en hoeveel discussie dat ook in
Nederland oproept. Even later hoor ik op een video witte mensen tegen de
demonstranten ‘Nigger go home’ schreeuwen. Kan me voorstellen dat dat een extra
argument is tegen de term African Americans. Home is hier in de USA, niet aan de
andere kant van de oceaan…
Nog een keer de witte man... |
“And that white figure?” We raken aan de praat over inburgeringstesten. Ik
vertel hoe dit in Nederland gaat…Uit haar verhaal maak ik op dat je, als je
Amerikaans staatsburger wilt worden, nu nog steeds dingen moet weten waar ‘gewone’
Amerikanen écht het antwoord niet op hebben. Hoe absurd en hoe herkenbaar…
Voor de Black People uit de zestigers jaren gold hetzelfde. Ze geeft een voorbeeld: “Witte mensen die zich wilden registreren kregen bijvoorbeeld als vraag ‘Wie is de president van Amerika?’ Dat wist iedereen. Zwarte mensen moesten alle Amerikaanse staten op kunnen noemen of alle counties van Alabama, of wat de dienstdoende ambtenaar ook maar bedacht….” Ze werpt een dramatische blik richting plafond om de absurditeit van het verschil in behandeling te onderstrepen.
Voor de Black People uit de zestigers jaren gold hetzelfde. Ze geeft een voorbeeld: “Witte mensen die zich wilden registreren kregen bijvoorbeeld als vraag ‘Wie is de president van Amerika?’ Dat wist iedereen. Zwarte mensen moesten alle Amerikaanse staten op kunnen noemen of alle counties van Alabama, of wat de dienstdoende ambtenaar ook maar bedacht….” Ze werpt een dramatische blik richting plafond om de absurditeit van het verschil in behandeling te onderstrepen.
Het Selma
Interpretive Center zit midden in een verbouwing met beperkte expositieruimte,
maar toch krijg je een goed beeld van het alledaagse racisme in de vijftiger en
de zestiger jaren. Om je te registreren als potentiële zwarte kiesgerechtigde
moest je iemand meenemen die je identiteit kon bevestigen: ‘Bij voorkeur een
blanke man.’ De kans was ook groot dat je, wachtend in de rij en puur
willekeurig, gevangen werd genomen. Wandelend langs allerlei historische artefacten
kom ik bij een tweedimensionale houten dameshandtas. De vraag is: wat denk je
dat daar in zit? Als je de klep optilt zie je een stuk zeep, een tandenborstel,
een tube tandpasta en een kam. Toelichting: dingen die je in de gevangenis
nodig hebt.
Na onze rit
langs alle historische plekken aan de US 80 tussen Selma en Montgomery (Alabama)
lees ik De Groene van deze week (Jaargang 140, nr.6) . Eerst het artikel van
Hassan Bahara over migrantenkinderen ‘die het nooit goed doen’. Ik heb de
aanleiding en alle commotie in de Nederlandse media over het Volkskrantessay
van Nadia Ezzerioli niet meegekregen, maar wat Bahara schrijft over die
integratieparadox klinkt meer dan plausibel. Een ander artikel in dezelfde
Groene, van Rutger van der Hoeven, gaat oppervlakkig gezien over recente
confrontaties op universitaire campussen tussen witte en zwarte studenten, maar
is naar mijn idee in zijn geheel vooral een voorbeeld van
geen-gevoel-voor-verhoudingen. Hoe kun je anders een mail van een Yaledocent
onderschrijven die vindt dat je tijdens Halloween gewoon alles moet kunnen
dragen wat je wilt en dat het aan gekwetste studenten is om daar dan op te
reageren?!
Beeldengroep in Lowndes Interpretive Center: de witte man met krukken beschermde een veertienjarig zwart meisje |
De Wall
Street Journal van vandaag heeft op de voorpagina een foto waarop Bernie
Sanders en civil-rights activist Rev. Al Sharpton samen ontbijten, ergens in
Harlem. Is natuurlijk primair een verkiezingsmove, want Sanders scoort in de
Zuidelijke Staten lager dan Clinton.
Maar toch…het
onderstreept ook de noodzaak dat burgerrechten bescherming behoeven.
Bron van de titel:
Quotations of Martin Luther King Jr., Applewood Books, Bedford , Massachusetts,
2004, p13
Geen opmerkingen:
Een reactie posten