Soms nemen
we de tijd voor een uitgebreid bezoek aan een Visitor Center, andere keren
stoppen we alleen voor een plattegrond en wat praktische info.
Aangekomen
op het eindpunt van de Natchez Trace Parkway, bij het Visitor Center, slenteren
we zeker een uur door de ruim opgezette tentoonstelling over de geschiedenis
van deze stad uit 1716 aan de oever van de Mississippi.
Brug over de Mississippi bij Natchez |
Wat nu pas stevig
tot me doordringt is de slingerbeweging in ‘De tragiek van het Diepe Zuiden’. Vóór
de Burgeroorlog tussen Noord en Zuid (1861 – 1865) en in eerste decennia daarna
hebben vrije slaven en andere Black People nog politieke macht. In 1870 kiest
Natchez een zwarte burgemeester en brengt de Presbyteriaanse kerk (van 1828) op
een gegeven moment balkons aan met banken voor de slaven van de
plantagehouders, zo vertelt de dominee als we na de lunch door Natchez wandelen
en de kerk binnenlopen.
Balkonbanken voor slaven in de Presbyteriaanse kerk |
Vlak na de
Burgeroorlog eisen organisaties van Black People gesteund door, nooit geweten,
radicale Republikeinen, dat de plantage-eigenaren hun land delen met de
voormalige slaven. Het resultaat zijn regelingen waarbij vrije zwarten het land
bewerken en een deel van de opbrengst als huur afstaan: sharecropping geheten.
Dat blijkt al snel een economische valkuil te zijn omdat het een nieuw type ‘makelaars’
aantrekt die zaden, machines en voedsel leveren in ruil voor een, te groot deel
van, de opbrengst. En bovendien was de aarde door de eenzijdige katoenteelt
volledig uitgeput.
Doet me, dit
terzijde, denken aan de types die in ontwikkelingslanden mensen uitbuiten door
waanzinnig hoge rentes te rekenen voor grondstoffen.
De
tentoonstelling in Natchez maakt geen melding van integere zakenmensen die
microkredietachtige oplossingen introduceren om die, in mijn ogen misdadige,
makelaarspraktijken tegen te gaan. Misschien waren die er wel, maar zeker niet
meer na 1890. Dan heeft de segregatie in alle hevigheid bezit genomen van het
publieke leven. Gezellig met elkaar op een bankje zitten en over politieke
kwesties debatteren is inmiddels verboden. Mensen die niet kunnen lezen en
schrijven, lees: vooral zwarten, zijn intussen ook uitgesloten van deelname aan
verkiezingen.
De ‘literacy
tests’ en de ‘polltax’ hebben hun intrede gedaan en een heel leger van regels
vormt de juridische ondersteuning voor het gevoel van witte suprematie. Tot….?
Een van infopanelen meldt: ‘In 2004 kiest Natchez voor het eerst sinds 1890
weer een zwarte burgemeester: Philip West, voormalig president van Natchez’
NAACP-afdeling, de National
Association for the Advancement of Colored People.
Bankjes bij de fontein achter St. Mary |
St. Mary Basilica Natchez |
Helaas is er
niemand aanwezig die ons kan vertellen hoe de katholieke kerk in de loop van de
tijd segregatie heeft benaderd. Maar ik kan hier nog wel een écht kaarsje
aansteken, en dat doe ik ook…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten