“Hoor je
dat?” “Ja. Het lijkt wel of de ‘restwarmteknop’ aan staat, maar dan iets minder
dof.” “En alleen in z’n vrij…” Op de parkeerplaats van Florida Southern
College, met veel gebouwen van m’n favoriete architect Frank Lloyd Wright
(FWL), maakt Clemens de motorkap open. “t Zit ‘m niet in de motor zelf.”
“Nee.
Volgens mij ook niet.”
“Laten we eerst maar even naar het bezoekerscentrum
gaan.” “Oké.” En de klep gaat weer dicht.
Tijdens de boeiende
film over FWL en alle ontwerpen op deze campus, horen we een brandweerauto. We
hebben allebei dezelfde gedachte: de camper staat in brand! Het geluid van de
sirenes sterft weer weg, maar we realiseren ons dat we toch wel erg ongerust
zijn over dat rare geluid.
Clemens start de motor opnieuw, en we luisteren weer…”What’s the problem?” Een aardige veertiger vraagt een schroevendraaier en zet ‘m, zoals een dokter een stethoscoop, op het motorblok en andere onderdelen. Heeft hij verstand van auto’s? Nee, maar wel van techniek: “I’m an egineer.” En heeft hij een idee? Nee, maar: “Sounds serieus! You should see a garage.” “Thank you. We’ll do!”
Bezoekerscentrum FLWcampus: we komen zo snel mogelijk terug! |
We zien de
rest van de dag niet één, maar wel drie garages!
De officiële
Mercedes Benz (MB) kan niks voor ons doen: Europese Sprinters zitten hier niet
in het registratiesysteem en zonder digitale diagnose mag de ervaren monteur,
die al naar het geluid heeft geluisterd en zelfs een idee heeft, niet aan het
werk. Zijn hoogste baas belt nog met de top van MB-USA om te onderzoeken of er
wellicht iets van een conversiecode bestaat om Europese auto’s toch te
herkennen? Nee, die bestaat niet.
Garages nummer twee is van de voormalige chef werkplaats bij MB. Die is voor zichzelf begonnen en wellicht….? Nee, ook niet. Na het nodige onderzoek zegt deze Carlisles vriendelijk doch beslist: “See the AAA for support. They might help you.”
Garages nummer twee is van de voormalige chef werkplaats bij MB. Die is voor zichzelf begonnen en wellicht….? Nee, ook niet. Na het nodige onderzoek zegt deze Carlisles vriendelijk doch beslist: “See the AAA for support. They might help you.”
De AAA is de
Amerikaanse ANWB en die heeft eigen garages voor spoedeisende autohulp. De
garage in Lakeland is vlakbij. Daar komt de baas gelijk naar ons toe en vraagt
of hij de ventilatie uit mag zetten. “Hé, dat scheelt!” “Of we het er mee eens
zijn dat dit wellicht te maken heeft met …..”
Het verhaal
over de ‘tensioner’ gaat boven mijn pet. Ik begrijp dat er iets vervangen gaat
worden en dat dat wel even kan duren.
Anderhalf
uur later nemen we langzaam afscheid van Ed, AAA-baas: “Er zit nog wel een bijgeluid
onder de motorkap en dat kán te maken hebben met een pomp die je zo bij een
Dodgegarage kunt kopen.
Het is
verder niet gevaarlijk…”
Voor een
relaxed bezoek aan die interessante campus is het nu helaas veel te laat.
Eerst een
plek voor de nacht zoeken en morgen verder kijken. We hebben allebei visioenen
van motorpech midden in een van de West-Amerikaanse woestijnen…Wil je niet
meemaken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten