Dit is écht ‘must
see’: het Dali Museum in St. Petersburg, Florida!
Reynolds en
Eleanor Morse zijn de mensen aan wie we deze enorme collectie hebben te danken.
Hij leefde
van 1914 tot 2000, zij van 1912 tot 2010. Hij was een rijke zakenman, zij de
dochter van een welgestelde farmaceut en ze werkte in het onderwijs. Zij
verzamelden liever kunst dan dat ze in dure auto’s reden, zo wil het verhaal. Het
eerste Dali Museum in St. Petersburg dateert van 1982.
Het huidige Dali
Museum opende op 1-11-11 om 11.11 ‘s ochtends: vierdubbel gekkengetal…
Mooi eerbetoon aan dit creatieve, gekke genie.
Mooi eerbetoon aan dit creatieve, gekke genie.
We arriveren
ruim op tijd voor een parkeerplaats, bewonderen het gebouw van de buitenkant en
kuieren uitgebreid door de grappige tuin achter dit fraaie kunstpaleis.
Ik geniet
gelijk van de brede trap vanaf het parkeerterrein. De zes treden naar de ingang
kun je namelijk niet missen want die zijn gemarkeerd door een gespleten
rotsblok. Schitterend.
Naar de entree van het Dali Museum |
Tien stappen verder stuit je op ‘Fontein van de Jeugd’
die zich in de vroege ochtend helaas niet goed laat fotograferen. Daarna kom je
in de tuin met een prachtig Dali-bankje, een wensboom, een labyrint en, goed
kijken, een heel klein ijzeren vogeltje op een groot rotsblok.
Hi little bird... |
Het labyrint
laten we zitten want er vormt zich al een rij voor de ingang en we willen het
‘Coffee with de conservator-program’ niet missen. Elke woensdagochtend verzorgt
een conservator een presentatie over een aspect van Dali’s werk. Deze week gaat
het over Dali’s onvermoeibare inspanningen zichzelf als een genie te fraimen. Heel
veel mensen, vooral de vrouwen in de zaal kennen elkaar. De ‘Happy New Years’
zijn niet van de lucht. Naast mij zit een vrouw die net als het merendeel van
het publiek een ‘Life-long-learning program’ volgt, een soort HOVO begrijp ik.
De lezing van is onderdeel van hun tweede semester…
Zodra de
conservator begint kijken Clemens en ik elkaar aan: jammer dat iemand die blijkbaar
heel veel weet, inhoudelijk is haar verhaal absoluut erg boeiend, niet beschikt
over de vaardigheden om haar verháál te vertellen en dat met drama te
ondersteunen…
Als we na
afloop van de presentatie via de enorme spiraalvormige trap de tentoonstellingsruimte
op de derde verdieping binnen lopen, vallen we gelijk in een rondleiding van
een héél gedreven vrijwilligster. Zij vertelt niet alleen over de verschillende
periodes in Dali’s werk, maar laat ons ook zien hoe je naar Dali’s schilderijen
moet kijken. Ongelooflijk verrassend en leerzaam. Vooral die ‘double pictures’,
de schilderijen die uit meerdere taferelen bestaan…dat hoor en zie ik voor het
eerst! Natuurlijk kennen we allemaal de tekeningen van de mooie jongedame met
hoed annex de heks met haar grote neus en het verhaal wil ook dat Dali zeer
gecharmeerd was van Freud en Jung, maar zoals hij verschillende verhalen in een
doek weet te vatten: formidabel.
Lastig te zien helaas, die slavenmarkt & Voltaire |
Eén
voorbeeld: het kleine schilderij ‘Slave Market with de Disappaering Bust of
Voltaire’ uit 1940. ’t Is echt niet groter dan 40 bij 50 cm en op die kleine
ruimte zie je in het midden twee slavinnen met kappen op hun hoofd, of je ziet
de wenkbrauwen van Voltaire, zijn ogen, z’n wangen en de rest van zijn gezicht.
Het verhaal wil dat het tussen Dali en het rationalisme niet boterde, maar wat heeft
hem precies bewogen om de combinatie met slavenhandel als thema te kiezen? Kom
ik helaas niet achter.
Wij waren
allebei erg onder de indruk van Dali’s vroege werk waarin hij ‘het licht van
Rembrandt’ gebruikt. Hij kan inderdaad net zo spelen met licht als Rembrandt.
En dan denk ik vooral aan de kanten kragen of de parelkettingen.
Dali heeft
ook Vermeer uitgebreid bestudeerd. Getuige onder andere het grappige schilderij
‘The Ghost of Vermeer of Delft Which an Be Used as a Table (1934).
Geïnspireerd door Vermeer... |
Onze
buurvrouw van een paar dagen geleden, Joyce Space, noteert in haar reisverhaal:
“And the
docent was really ‘into’ Dali. She said something to the effect that surrealism
was seeing things in places you don’t expect to see them. So she was wearing a
shoe she had made into a hat.”
Wij hebben vandaag
een andere vrijwilligster, maar deze opmerking doet me wel denken aan mijn
nieuwste bril met de rode hoge hakjes aan de poten. Is ook geïnspireerd door
Dali weet ik. Leuke extra link met het surrealistische gedachtegoed.
Jammer...ook moeilijk te zien.... |
Alle
zesennegentig olieverfdoeken zijn de moeite waard om iets over te zeggen, maar
dat gaat natuurlijk niet. Daarom nog één laatste voorbeeld van een ‘double
picture’: de hommage aan Rothko getiteld: ‘Gala Contemplating the Mediterranean
Sea which at Twenty Meters Becomes the Portrait of Abraham Lincoln’. En zo
werkt het ook: doe een aantal stappen naar achteren en je ziet het andere
beeld. Fantastisch!
Groetjes van je moeder
BeantwoordenVerwijderen