De veerboot
van 10.25 uur is nog aan het uitladen als we aankomen rijden. “Misschien kunnen
we nog mee?! Zou wel mooi zijn!” Een van de medewerkers stapt op ons af: “Well,
stay where you are, dear! This is the May-Be-Lane. So watch me. I might be
winking!” Ze maakt eenzelfde gebaar als een verkeersagent om duidelijk te maken
dat je door kunt rijden…
De 'May-Be Lane in de haven van Kingston |
..en toch wachten op de volgende veerboot |
Uiteindelijk
wordt het toch de volgende veerboot van Kingston naar Edmonds, over grijs water
onder een grijze lucht, maar, altijd bijzonder zo’n boottocht. “Voelt net alsof
je in een ander land bent, toch?” “Ja, precies…” De rit van de kade in Edmonds
naar Boeing gaat over de Interstate 5. Is weer even wennen zoveel drukte op de
weg...
Gevonden... |
Bij de
Boeing Everett Assembly Plant in Mukilteo werken 41.000 mensen in drie shifts,
de interne catering verzorgt 22.000 maaltijden per dag en alle hallen bij
elkaar bieden ruimte voor het complete Disney World, inclusief vijf mega
parkeerterreinen…wat info om een beetje een beeld te krijgen van de plek waar
we de komende uren door zullen brengen.
Ik moet
eerlijk zeggen, zodra we een paar minuten rondlopen in het Future of Flight
Center, ook het vertrekpunt voor de Boeing Tour naar de fabriekshallen, en me
piep voel naast de nieuwste Rolls Royce vliegtuigmotoren, vind ik het toch wel
een goed idee dat we hier zijn. Van te voren was het meer een
omdat-jij-het-erg-leuk-vindt-houding.
Indrukwekkend model van een RR-motor |
Boeing begon
in 1906 met een propellerviegtuig dat op zee konden landen. Dat is nu honderd jaar
geleden en een deel van de tentoonstelling in het Flight Center heeft een
historische invalshoek: foto’s van alle types die in de loop van de tijd zijn
gemaakt, voor de burgerluchtvaart, maar ook voor de luchtmacht, voorbeelden van
materialen voor vliegtuigvleugels, te beginnen bij een soort zeildoek dat door
een team van naaisters in elkaar werd gezet, tot en met het innovatieve microlattice,
‘a 3D open-celpolymer structure....It can instantly retain its form after being
crushed and it is so light it can balance on a dandelion’, een uitgebloeide
paardenbloem. Wordt ook al gebruik in de medische wereld begrijp ik.
Boeiend is
ook het deel over de zoektocht naar een duurzame brandstof voor grote
vliegtuigen, waarbij afval van bosbouw hierin het Noordwesten natuurlijk een
belangrijke rol speelt.
La Strada met een 787-KLM in de verte op de Boeing Plant |
Ik heb nog
lang niet alles gezien als het al tijd is om ons aan te sluiten bij de groep
van de 14.30 uur tour naar de fabriekshallen. Je mag niets meenemen, dus ik heb
geen foto’s van wat we allemaal hebben mogen zien in de assemblagehallen voor
de oude 747 en de nieuwe 777 en 787. Boeing bouwt alleen op bestelling en dan
is het natuurlijk extra leuk dat er net een exemplaar voor KLM aan de beurt is
om voorzien te worden van de twee, in plaats van vier, motoren. In den vreemde
bekruipt me altijd weer een ‘ons-gevoel’ bij het zien van Nederlandse symbolen…
De nieuwe
787 vliegt super zuinig en haalt ruim 14.000 km zonder bij te tanken. Kosten
2,5 miljoen per stuk, en dan moet je zelf nog wel de stoelen aanschaffen!
Prima plek naast de schuur van Daniel & Jean in Edmonds |
Vlak voor de
afgesproken tijd arriveren we bij Daniel en Jean in Edmonds. “Waar waren jullie
vandaag?” “Bij Boeing. Dat vonden we best interessant.” “Dat is het ook en je
kunt er nog wel even van blijven genieten zolang jullie bij ons zijn, want de
testvluchten komen hier over.” Dit is typisch een Daniel-opmerking weten we al
snel: grappig gevoel voor humor. Jean vraagt gelijk: “Willen jullie iets
drinken? Ook een biertje, of water en een glas wijn?” “Ik wil wel een biertje
proberen.” “Mag het voor mij wijn zijn?” “Rood of wit?” “Met deze warmte wit
graag.” En zo zitten binnen een paar minuten lekker in hun tuin verder kennis
te maken. Jean en Daniel camperen pas een klein jaar. Ze hebben ook een kleine:
een VW Roadtrack. Wij vertellen uitgebreid over onze reis en over handige
dingen zoals een extra ventilator achter de koelkast zodat-ie goed blijft
werken als de temperatuur de dertig passeert en het plezier van zonnepanelen
als je veel vrij wilt staan. En wat wij deden voor ons pensioen? Clemens
verhaal is altijd aanleiding voor een lang gesprek over healthcare, en de
verschillen tussen de USA en Nederland. En, vragen we, wat is jullie
achtergrond? Hij was heel lang ondernemer en daarna onderwijzer aan de
highschool hier: geschiedenis en Engelse literatuur. Hij valt nog regelmatig
in, ook al is hij nu 71. Zij is net zo oud als wij en werkte altijd als
remedial teacher. Het gesprek gaat natuurlijk ook even over politiek. Daniel:
“I hope you don’t think we like Trump.” Clemens: “Wat jammer nou, ik wil zó
graag een keer Trumpaanhangers ontmoeten!”
Even later
vraagt Daniel: “Houden jullie van zalm?” “Ja, lekker!” “Zullen we dan
morgenavond samen bqq-en?” “Goed idee, graag!” Jean: “En ik breng jullie morgen
naar Seattle. Heen is een probleem want de forensentreinen rijden maar tot 8
uur. Dat is vast te vroeg?!” “Eh…ja, dat is erg vroeg…”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten