Fotograferen
is in de gebouwen op De Menil Campus verboden. Lastig wel, want ik maak graag foto’s
van de meest prikkelende objecten, inclusief de bijschriften, om later nóg een
keer door een tentoonstelling te kunnen dwalen. Ik moet het doen met m’n
belabberde geheugen…
Cy Twombly
heeft een eigen galerie op de campus waar veertig van zijn beelden en
schilderijen huizen. Dit gebouw is ontworpen door Renzo Piano, net als het
hoofdgebouw, maar hier heerst meer de menselijke maat. We kenden Twonbly
eigenlijk niet goed, maar dankzij de tip van een lieve vriendin besluiten we
uitgebreid aandacht te besteden aan zijn werk. En nu ben ik ook een fan, hoe
moeilijk zijn werk ook is te ‘lezen’. *)
Ingang Cy Twombly Galery |
Ik geniet
van zijn beelden, gemaakt van afval, en ben ook erg onder de indruk van ‘Untitled
painting [Say Goodbuy Cattalus, to the Shores of Asia Minor][A Painting In
Three Parts] uit 1994. Het schilderij is gigantisch, 3,9 meter hoog en 15,6
meter lang, maar wat vooral intrigeert is een rode handgeschreven tekst in het
middelste deel: ‘the anatomy of melancholy’. Er is geen helaas is er geen
audiotour om meer over dit werk te vertellen…
We wandelen
terug naar het grote gebouw, ‘The Menil Collection’. Na The Rothko Chapel en
The Cy Twombly Gallery kunnen we niet
heel veel meer hebben. Maar we mazzelen...
Op weg naar De Menil Collection |
Sinds een uitstekende gids in het
Dalímuseum van St. Petersburg (Florida) ons wegwijs heeft gemaakt in zijn werk,
kijken we altijd met extra belangstelling naar ‘iets’ van Dalí. Daarom valt ons
oog gelijk op ‘The Secret of the Hanging Egg’, een tijdelijke tentoonstelling
van surrealistische werken uit De Menil Collectie met ‘Eggs on the Plate
without the Plate’ (1932), geleend van St Petersburg. De Menil Collectie bevat
wel veel werk van bijvoorbeeld Max Ernst en René Magritte maar niets van
Salvador Dalí. Vandaar dit initiatief met als rode draden voor de volledige selectie
‘voedsel’ en ‘geel.’ Goed gedaan wel.
Beeld in de museumdistrict... |
Een tweede tijdelijke tentoonstelling gaat net vandaag open: werk van fotograaf
Henri Cartier-Bresson. De beroemde foto van de man die achter Gare Saint-Lazare
in Parijs boven een regenplas lijkt te zweven, hangt er ook. Leuk om die eens
in het echt te zien. Die is ook uit 1932 zie ik nu. In hetzelfde jaar maakte
Dalí zijn hangende eieren, grappig. Een andere zwart-witfoto, van graffiti op
een oude muur uit de tijd dat er nog geen spuitbussen waren roept bij mij associaties
op met een serie doeken van Twombly: “Hé moet je kijken, dit lijkt een beetje op
die zwarte doeken met die witte krabbels die we net zagen!” “Ja, ik zie het ook!”
Na deze tentoonstelling lopen we nog heel snel door de rest van het gebouw, maar eigenlijk zitten we vol en het gebouw zelf nodigt ook echt niet uit te blijven plakken. Bovendien, we moeten nog zeker meer dan twee uur rijden voor we bij Tag en Beth arriveren, de camperaars in het noorden van Houston waar we vannacht van harte welkom zijn.
Terug naar de camper... |
Tag en Beth wonen
al jaren in een ruim opgezette, heerlijk groene suburb en blijken
geestverwanten: ook net met pensioen, ook een kleine camper, ook dol op een
combi van ‘nature and culture’ onderweg en ook eenzelfde taakverdeling. Hij
noteert de feiten, zij schrijft de verhalen. Een verschil is wel dat wij tegen
zessen op ons gemak aankomen en zij dan met een bord voor de tv van hun diner
genieten...”Sorry!!!”
Later op de
avond en ook de volgende ochtend tijdens een heerlijk ontbijt met fruit, scrambled
eggs, kaas, avocado, een rode
peperdressing in een wrap en een abrikozentaartje, krijgen we bergen leuke tips
over het westen van Texas “and beyond”, en we babbelen verder: Beth houdt ook
van Frank Lloyd Wright en zij hebben ‘Falling Water’ al gezien (!), ze zijn
ooit een week in Amsterdam geweest, op een appartement bij de Dam, een van hun twee
zoons en zijn vrouw verwachten in september hun eerste kind, veel ervaringen om
te delen…
*) Google’s
Afbeeldingen geeft een mooi overzicht. De schilderijen die je daar ziet zijn trouwens
over het algemeen veel kleurrijker, valt me op, dan de werken die De Menils
hebben gekocht. Vond helaas geen copyright-vrije foto’s als illustraties bij
m’n verhaal. Ook niet van die beroemde Bresson-foto….
Geen opmerkingen:
Een reactie posten